keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Ystävänpäivästä tiistaihin

Taas on mennyt pari päivää ettei ole ehtinyt/jaksanut tänne kirjoitella. Nyt kuitenkin on aikaa ja intoa taas kertoilla, mitä parin viime päivän aikana on tapahtunut.

Ystävänpäivän aamiainen; perheen äiti valmisti ystävänpäivän kunniaksi kaikille full english breakfastin. Omasta annoksestani jätettiin pois sienet, koska en niistä pidä. Pienet makkarat maistuivat erityisen hyviltä brown saucen kera.

Sunnuntai oli kauniin aurinkoinen päivä. Mutta koska olin kaikkina muina päivinä käynyt jossain, pyhitin tämän päivän löhöilylle.

Telkkaria tuli toljotettua ihan koko päivän. SkyHD tarjoaa useamman sadan satelliittikanavan, joista noin puolet esittivät samoja ohjelmia. Ystävänpäivänä oli Futurama- ja Frendit-maraton ainakin neljällä kanavalla.

Oiva tilaisuus testailla viikon aikana osteltuja herkkuja. Viimein myös tiedän, miltä Turkish Delight ja Kendal Mint Cake näyttävät ja maistuvat. Turkish Delight ei oikein ollut mieleeni, mutta Kendal Mint Cakea voisin syödä uudestaankin!

Sunnuntai meni kuin siivillä ja pian pitikin mennä nukkumaan. Illalla jännitti maanantaipäivä, ja se, kuinka selviydymme hotellille ominemme.

Maanantaiaamuna heräsin vähän turhankin aikaisin, työt kun aloitettaisiin vasta kahdelta iltapäivällä. Kaiken kukkuraksi kurkkua kaihersi ja nenä oli tukossa. Olo ei siis ollut kaikkein paras, muttei kuitenkaan onneksi niin huono, että olisi pitänyt jäädä kotiin.

Läksimme yhden maissa bussipysäkille ja nousimme siihen meille jo tutuksi tulleen linjan bussiin. Jäimme kyydistä Tesco-kaupan kohdalla, jonka editse juuri seuraava bussimme ajoi. Tarkistin seuraavan samaan suuntaan menevän linjan aikataulua, ja totesin että se tulee 10 minuutin päästä.

Auto tuli, nousimme kyytiin ja minä soittelin esimiehelle, että myöhästymme. Miksi? Totesin, ettei keskustan autoista yksikään ei mene hotellille asti.
Jäimme toisen bussin kyydistä noin puolivälissä koko matkaa. Kävelyä oli siis melkein 2 kilometriä. Ei auttanut kuin tallata ensin kapeaa jalkakäytävää puolitoista kilometriä ja loput päätien vierttä ojanpientareella. Oli jokseenkin jännää, kun ohi meni kuorma-autoja ja rekkoja. Hotellille kuitrnkin päästiin, ja minä päätin olla collegen yhteyshenkilöön yhteydessä heti seuraavana mahdollisena hetkenä ja sopia että otamme taksin töihin ja töistä kotiin (oli jo sovittu, että kotiin palaamme joka tapauksessa taksilla).

Olimme noin vartin myöhässä, mutta se ei tuntunut hotellin keittiöhenkilökuntaa haittaavan. Meidät ohjattiin hotellin työturvallisuudesta vastaavan vanhemman rouvashenkilön puheille.
Täytimme lapun, jossa kyseltiin terveydentilasta. Herttainen rouva kyseli, että onhan omalla koululla käyty ylipäätään läpi kuinka toimitaan tulipalon sattuessa, kuinka nostetaan turvallisesti, kuinka työvälineitä käytetään turvallisesti jne.

Lopuksi piti katsella health and safety in hospitality -video. Toisin sanoen kuinka työpaikalla tulisi työnantajan opastaa kokematonta työntekijää työturvallisuusasioissa.

Sitten meidät ohjattiin pukuhuoneeseen. Pukukaappeja kun ei ole ylimääräisiä, meidän täytyy jättää vaatteet ja laukut keittiötyöntekijöiden wc-tiloihin, joista löytyy naulakkoja. Tästä syystä meitä kehotettiin ottamaan työvaatteet kotiin aina työpäivän jälkeen. Vähän harmillista, mutta minkäs teet.

Vaatteiden vaihdon jälkeen pääsimme tutustumaan keittiöön. Second chef esitteli meille pakastimet ja kylmiöt, kuiva-ainehyllyt ja kellarissa olevat viini-, vihannes- ja hedelmävarastot sekä ison liudan lisää pakastimia. Meidän ei tarvitse kellariin mennä muuten kuin ihan pakon edessä, portaat sinne ovat tosi jyrkät.

Koska teemme iltavuoroa, emme näe aamiaistarjoilua, mikä on tosi kiireinen. Teemme illallistarjoilun aikana töitä. Maanantaina päästiin misailemaan heti. Sovimme nuorisopuolen opiskelijan kanssa että minä olen pääruokien valmistuspuolella ja hän tutustuu alku- ja jälkiruokiin.

Ihan ensiksi pääsin leivittämään kroketteja. Näissä oli perunan lisäksi possua ja yrttejä. Leivitys tehtiin pankolla, kuorettomasta leivästä tehdyillä korppujauhoilla, joka ajettiin ensin kutterissa pienemmäksi.

Sitten pääsin muussaamaan perunaa. Kotopuolessa sitä olen tehnyt käsin perunanuijalla ja yleiskoneella. Täällä käytetään myllyä, jolla syntyy erittöin nopeasti ja helposti klimpitön muussi.

Osa muussista otettiin syrjään ja loppuun lisättiin voita ja vietiin jäähtymään. Syrjään otettuun osaan silppusin ruohosipulia ja persiljaa.

Yrttimuusi pursotettiin pötköiksi, jotka sitten leikattiin ja muotoiltiin kroketeiksi.

Sitten pääsin tutkimaan hotellin menua, joka vaihtuu aina muutaman kuukauden välein. Kaikki kuulostaa tosi herkulliselta!

Pääsin jelppimään myös yrttiöljyn valmistamisessa. Minttua ja persiljaa, valkosipulia ja kapriksia.

Oli muuten jännä huomata, että täällä poistetaan kaikista sipuleista sydän. Kysyin syytä, vastaus oli, että se ei kuulemma maistu niin hyvältä ja että sen poistamisen pitäisi myös estää sipulin aiheuttama veden valuminen silmistä.

Mains side, eli keittiön pääruokapuoli.

Starters side, eli alku- ja jälkiruokapuoli.

Tiskinurkka

Maanantain seurailin vierestä, kun chef valmisti ja kokosi annoksia. Sain auttaa vähän frittaamalla kesäkurpitsan suikaleita koristeeksi meriahvenannoksiin.

Annosten kokoamista. Kysäisin, löytyykö jostain reseptejä tai annoskortteja. Semmoisia ei ole, misailutkin tehdään lähinnä näppituntumalla, ja menu toimii annoskorttina niin, että tarvittaessa voi tsekata mitä annoksiin tulee. Muuten pitää muistaa ja opetella ulkoa kuinka kukin annoksen osa valmistetaan.

Tiskiä hoitaa hommaan eritoten palkattu henkilö, jonka työhön kuuluu tiskin lisäksi lattioiden pesu, roskien vienti ja muu keittiön siistiminen. Kokit siivoavat vain omat jälkensä ja pesevät työtasot.

Maanantai meni ihan hujauksessa. Kotiin päästiin taksilla, ja huomasin että hotelli on itse asiassa paljon lähempänä kuin mitä bussireitit antavat ymmärtää. Ongelma on vähän sama kuin Kouvolassa; linja-autot kulkevat vain tiettyjä reittejä, eivätkä ihan joka paikkaan. Taksi on turvallisempi ja huomattavasti nopeampi vaihtoehto.

Tiistaina aurinko paistoi taas kivasti.

Tänään päätin soittaa taksin meitä hakemaan, koska olin saanut sovittua asian collegen yhteyshenkilön kanssa. Edelleen vähän hämää se, että ensin kerrot minne olet menossa ja sitten vasta että mistä taksi tulee hakemaan.

Töiden aloitus sujui ongelmitta tänään. Vaatteiden vaihto ja oltiin taas tarmoa uhkuen valmiita töihin.

Minö olin taas pääruokapuolella, ja avustin salmon rouladen valmistuksessa. Ensin silppusin tilliä ja raastoin sitruunankuorta. Sitten puristin sitruunoista mehun käsin. Chef paistoi pari lohimedaljonkia, joista poistettiin nahasta jäänyt harmaa kerros pois. Sitruunamehu lämmitettiin sillä aikaa, kun lohi sekoitettiin tillin ja sitruunankuoren kanssa tahnaksi. Lämpimään sitruunamehuun meni pari liivatelehteä, ja mehu sekoitettiin lohitahnaan ja laitettiin kylmään hetkeksi. Sitten työtaso peitettiin kelmulla, kelmun päälle levitettiin savulohiviipaleita, viipaleiden päälle lohitahna, sitten savulohet käärittiin tahnan ympärille ja koko komeus pakattiin tiukaksi paketiksi ja vietiin kylmään.

Seuraavaksi irrotin lehtikaalin lehvistä varret.

Ja mustakaalin lehdet varresta.

Molemmat kaalinlehdet ryöpättiin pikaisesti ja sitten kipattiin kylmään veteen. Näin ne säilyttävät kauniin värinsä eivätkä lakastu tarjoilun aikana.

Paahdettuja sipuleita, joiden valmistamiseen käytetään balsamiviinietikkaa, öljyä ja timjamia. Sipuleista poistettiin päädyt ja ne paahdettiin kuorineen, jotka sitten poistettiin ennen tarjoilua.

Tomaattikuutioiden valmistusta. Tomaatteihin leikattiin ohut ruksi pohjaan, keitettiin hetki jotta kuoret lähtevät helposti irti, sitten poistettiin siemenet ja jäljelle jäävä hedelmäliha kuutioitiin.

Sitten raastoin perunoita.

Raasteesta puristettiin tärkkelys pois, jolloin raaste jäi mukavan kuivaksi.

Potato rosti, eli röstiperunoita :) raasteeseen lisättiin nokare pehmeää voita ja sitten se annosteltiin ja paineltiin pieniin pannuihin.

Tänään pääsin auttelemaan annosten valmistuksessa vähän enemmän, ja chefillä oli enempi aikaa selittää mitä hän teki ja mitä mikäkin on. Samalla sain pikakoulutuksen siitä, miten erottaa ribeyen, sirloinin ja filletin toisistaan.
Kyselin myös kaikkea mieleen tullutta, kuten vähän omavalvonnasta.

Oli myös eka kerta kun näin sinisimpukoiden valmistuksen, kun starter-puolelta tuli nuorisopuolen opiskelija (joka ei aiemmin ollut myöskään ollut tekemisissä simpukoiden kanssa) toisen chefin kanssa niitä tekemään.

Työaikamme olisi loppunutkin tänään jo yhdeksältä, sillä second chef kyseli yhdeksältä, että haluaisimmeko jäädä vähän pidemmäksi aikaa. Vastasin sen sopivan, koska olin muutenkin jo ollut valmistautunut siihen että olemme töissä kymmeneen. Seurasimme ja auttelimme siis koko illallistarjoilun loppuun.

Illan viimeinen annos; pork bellyä perunamuussilla, lehtikaalilla, paahdetulla sipulilla, mustallamakkaralla ja cracklingilla.

Sain maistaa cracklingia, mikä on kuorrutettua ja paahdettua possunnahkaa. Kuulostaa vastenmieliseltä, mutta maistuu aika hyvältä. Erittäin suolaista, mutta hyvää.

Tarjoilu päättyi 21:30 ja keittiötä alettiin sulkemaan. Uunit ja liedet sammutettiin, käyttämättä jääneet esivalmisteet pakattiin kelmuun jq työtasoja alettiin pesemään. Me saimme luvan poistua, toivotimme hyvää vapaata molemmille chefeille joista toisen näemme tämän viikon perjantaina seuraavaksi. Huomenna pääsemme head chefin oppiin!